مواردی که امکان درمان کودک به صورت هوشیار و در مطب وجود ندارد می توان از درمان دندانپزشکی تحت آرام بخشی و یا بیهوشی استفاده کرد. مزیت این روش انجام تمامی درمانهای مورد نیاز در یک جلسه و کاهش درد و اضطراب کودک می باشد. این درمان صرفا باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان که سابقه کار در بیهوشی دارد و در مراکز مجهز پزشکی انجام شود.
موارد تجویز آن عبارتند از :
۱. کودکان کم سن و سال
۲. کودکان دارای مشکلات خاص ذهنی، فیزیکی یا پزشکی
۳. کودکان مبتلا به اوتیسم
۴. کودکانی که نیاز به درمان های پیچیده و یا جراحی دارند.
۵. کودکانی که اضطراب شدید دارند.

مراحل درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی

قدم اول

ابتدا  کودک گاز خواب آور را از طریق ماسک  تنفس می کند و در آغوش پدر یا مادر به خواب می رود. معمولا اکثر کودکان در این مرحله بدون مقاومت به خواب می‌روند ولی بعضی از کودکان بدلیل استرس ممکن است مقاومت کنند.

قدم دوم

بعد از به خواب رفتن کودک رگ گیری بدون درد و ناراحتی انجام شده و داروهای بیهوشی برای کودک تجویز و کودک برای شروع درمان دندانپزشکی آماده می شود.

قدم سوم

تمامی درمانهای لازم اعم از ترمیم، عصب کشی و روکش، کشیدن دندان، فضانگه دار و جراحی برای  دندان های کودک در یک جلسه کوتاه ۱تا ۲ ساعته انجام می شود.

قدم چهارم

لازم به ذکر است که درمانهای دندانپزشکی تحت بیهوشی نیاز به بستری شدن ندارد و کودک پس از اتمام درمان مرخص می شود. همچنین بدلیل حضور والدین در شروع و پایان درمان در کنار کودک، برایش اضطراب جدایی ایجاد نخواهد شد.  معمولا درد پس از بیهوشی کم است و با ضددردهای روتین مثل استامینوفن قابل کنترل خواهد بود. چنانچه داروی خاصی نیاز باشد توسط دندانپزشک متخصص کودکان برای کودک تجویز می شود.

پس از اتمام درمانهای دندانپزشکی ، کودک توسط متخصص بیهوشی به هوش آمده و بیدار می شود و پس از انتقال وی به اتاق ریکاوری والدین بر بالین او حضور پیدا می کنند. پس از اطمینان از پایدار بودن وضعیت کودک انژیوکت کشیده شده و کودک مرخص می شود.